poniedziałek, 20 stycznia 2014

Sernik rosa z jabłkami czyli serniko-szarlotka:)


Coś ostatnimi czasy chodzą za mną serniki. Przewertowałam wszystkie moje księgi kucharskie i nie znalazłam nic co by mnie wyjątkowo zainteresowało. W starym moim zeszycie mam zapiski kuchenne różne, czyli takie zasłyszane, pożyczone od znajomych. Między innymi stary przepis na sernik rosa.
Każda gospodyni domowa na pewno ma za sobą pieczenie takiego sernika. Jednak mnie sam sernik nie wystarczał, chciałam dwa w jednym. Od jakiegoś czasu w spiżarni ( czytaj od lata) mam kilka słoików jabłek prażonych, z cukrem i cynamonem. Tak powstała nowa kompozycja serniko-szarlotki.
 Delikatny sernik rosa, nie do końca słodki z chrupkimi jabłkami i cynamonem..Niebo w gębie:)

Potrzebujemy na spód kruchy:

* 1 i 1/2 szklanki mąki pszennej
* 1/2 szklanki cukru
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* 130 g masła( zimnego pokrojonego w kawałki)
* 2 żółtka
* łyżka jogurtu greckiego lub gęstej śmietany
* skórka z cytryny( starta) lub aromat cytrynowy
* szczypta soli

* dodatkowo po upieczeniu spodu 5 łyżek kaszy mannej


Wszystkie składniki( oprócz kaszy manny)  szybko zagnieść.  Blachę o wymiarach 25x35 wyłożyć pergaminem( tylko dno). Ciasto rozwałkować i ułożyć na blaszce,  ponakłuwać widelcem. Schłodzić w lodówce przez około 20 minut. Nastawić piekarnik na 180 stopni.Podpiec spód na złoty kolor( około 12-15 minut).

Potrzebujemy na spód jabłkowy:

  * 1 duży słoik jabłek prażonych( na szarlotkę)
* opcjonalnie 1 kg jabłek pokroić w drobniejsze kawałki, dodać 4 łyżki cukru i cynamon i smażyć na dość sporym ogniu aż do zgęstnienia( około 5 minut), pamiętać jednak trzeba, aby jabłka nie były bardzo miękkie).Przestudzić. 

Potrzebujemy na masę serową:

* 1 kg sera z wiaderka( użyłam Vitello z biedronki z wanilią),
* 3 jajka
* 2 szklanki mleka
* 1/2 szklanki oleju
* 2 łyżki soku z cytryny
* 1 duży budyń śmietankowy
* 3/4 szklanki cukru

Wszystkie składniki zmiksować.

Potrzebujemy na piankę:

* 4 białka 
* 1/2 szklanki cukru 

Wykonanie

Podpieczony kruchy spód posypujemy delikatnie 5 łyżkami kaszy mannej( zapobiegnie to wchłanianiu płynu z jabłek).Na to wykładamy masę jabłkową. Następnie wylewamy bardzo rzadką masę serową i wkładamy do piekarnika. Pieczemy około 50 minut w 175 stopniach. Kiedy minie wyznaczony czas ubijamy pianę z białek
 dodając pod koniec ubijania cukier.
Następnie wysuwamy delikatnie sernik z piekarnika
i nakładamy piankę z białek, wyrownujemy .
Pieczemy jeszcze około 10 minut
( ważne!!!tylko do delikatnego zarumienienia bezy!!!.
Pianka powinna być lekko klejąca na wierzchu, wówczas pojawi się tak zwana rosa, czyli złote kropelki.
Rosa pojawia się dopiero po wystygnięciu sernika. Jeśli tak się nie stanie oznacza to, iż zbyt długo piana z białek była pieczona.
Sernik polecam, zachwyci każdego, nawet tego najbardziej wybrednego osobnika:)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz